måndag 13 juni 2011

Försöker fortbilda mig

Jag kan ju inte rent förslappa mig när jag är "mammaledig" (ledig=skämt). Så jag har idag kollat lite på en fotokursdvd som jag beställde för ett bra tag sedan men som blivit försenad i leveransen och idag hittade jag en gnutta tid att titta lite på den.

Jag snappade snabbt upp lite tips på hur man ställer in olika saker manuellt och vilka effekter det får. Så nedanstående bilder är fotograferade med enbart manuella inställningar *stolt*.

Jag har fortfarande en del att lära men det lär man sig genom att öva, öva och öva. Det är ju tur att jag har två snälla modeller som gärna ställer upp. Jag ser att utomhusbilderna behövde lite andra inställningar bland annat....



















2 kommentarer:

  1. Jättefina! Jag tycker att det är roligare att ställa in manuellt, men tja... jag måste också ta mig tid att öva. Jag har redan glömt hälften av allt jag lärde mig på kursen från i höstas. Kan också bero på att jag mådde illa under kursen ;)

    Har kursen ett kapitel om hur man ställer in historgrammet? Det är jättepraktiskt särskilt när man är utomhus tycker jag, då kan man se ljusbalansen och justera ganska snabbt. Tyvärr har jag ju glömt bort hur jag fixar histogrammet då, men den visas iaf på mina bilder - fast jag har måste ju komma ihåg hur jag ska ställa in för att korrigera också.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte hunnit kolla hela kursen så jag vet inte om histogram med. Annars kan jag ju googla :) Jag ska försöka öva på semestern.

    SvaraRadera