måndag 26 september 2011

Samuel 6 månader




Ett underbart halvår med den underbaraste av bebisar har passerat. Samuel är en sann solstråle som förgyller våra liv!

Så mycket har hänt på dessa 6 månader och Samuel har verkligen utvecklats till en egen individ med en stark personlighet och stark egen vilja. Men trots att han vet vad han vill är han nästan alltid väldigt följsam och lätt att ha att göra med.

Nu vid 6 månader äter han två fulla mål mat, lunch mitt på dagen och gröt på kvällen, som nu ersatt amningen. Han älskar mat och visade tydligt att han uppskattade maten ännu mer när jag började ge honom kyckling/kött. Han får alltid lite fruktpure i samband med måltiderna för att hans mage ska fungera. Dricka ur nappflaska funkar väl sådär. Rent vatten vill han inte ha. Blandar jag i lite osockrad juice går lite dricka ner.

I kläder har han stl 68 numera. Vissa kläder i 62 kan han fortfarande ha, Undras just när han ska gå över till 74. Han får gärna lugna sig lite med det...

Sömnen funkar si och så. Han vaknar ofta mellan kl 6-7. Ibland kan han somna om men oftast inte. Han har skapat sig sin rutin efter våra vardagar med dagislämning vilket innebär att han vill sova kl 8 igen när vi kommer hem från dagis. Den rutinen kör han gärna på helgen oxå. Då kan han sova mellan 30 min och 2 timmar. Sedan varierar det med hans sömn på em men oftast sover han 1-2 gånger till fast kortare pass på 30 min, max 1 timme. Sedan lägger han sig vid 19 och jag tar upp honom vid 22 för lite påfyllnad inför natten.

De senaste veckorna vaknar han alltid kring midnatt och börjar stöka. Nu orkar jag inte studsa upp och ner och titta till/lugna honom så jag lyfter över honom direkt till vår säng. Då somnar han oftast om direkt, hållandes min hand <3. Sedan ammar han kl 3 ca.

Storebror är den stora idolen och Samuel skiner som en sol när han ser Benjamin. De myser gärna i vår säng på morgonen. Benjamin är otroligt duktig på att passa på sin lillebror och kärleken är verkligen ömsesidig.

Samuel rör sig över golvet nu och det är full fart. Han sitter gärna i gåstolen och hoppar och studsar i den när han hör musik tex.

Leksaker spelar en stor roll i hans liv. Han gillar skallror och färgglada saker. Han bankar, slår, kastar och smakar på allt.

Vi har börjat med sittdelen till vagnen och Samuel älskar att åks vagn. Han halvsitter och är helt knäpptyst. Det är så mycket att titta på.

Solstrålen är väldigt mammig och stundtals blir det katastrof om han inte ser mig. Det kan vara frustrerande både för mig och resten av familjen. Men det är en fas och det går över igen.

Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar