torsdag 15 december 2011

Obehagligt

Vi har under hösten haft påhälsning av en man som bor i närheten. Han går in i vår trädgård, rycker i vår dörr, tittar in i våra fönster. Det har hänt ett antal gånger och senast i måndags. Då hade jag precis kommit hem och behövde snabbt gå på toa. Samuel satt i vagnen precis innanför dörren (där är ett fönster bredvid vår dörr, precis där står vagnen). Då kom han och ryckte i dörren. Behöver jag säga att det var fruktansvärt obehagligt?! Tänk om jag inte hade låst i brådskan att gå på toa? Vad hade han gjort då?

Vi har gjort två polisanmälningar mot honom varav den ena är han medveten om. Jag pratade idag med polisen som skulle skriva ett pm om att vi känner oss hotade av honom. Att jag är rädd och nervös så fort någon "knackar annorlunda" på vår dörr. Igår satt jag och skakade som ett aspelöv efter att ett grannbarn bankat på fönsterrutan istället för att knacka på dörren.

Polisen rådde mig att ringa Svedala kommun så det gjorde jag och fick prata med enhetschefen för hemtjänst. Hon var inte direkt charmig. Hon påtalade att han har ett eget liv och de kan inte styra över honom. Nä, men han styr just nu MITT liv! Han gör mig rädd för att vistas i mitt hus och på min tomt. Hur vet jag att han inte är inne på min tomt när jag kommer ut med barnen och ska till bilen på baksidan? Han kan ju vara var som helst på vår tomt. Hon sa att han aldrig varit fysisk mot någon men höll med om att han ser farlig ut. Jag har dock hört från källor att han visst varit aggressiv och att personal råds att inte ta konflikter med honom....

Jag sitter och darrar bara när jag skriver detta så obehagligt jag tycker det är. Nästa gång han kommer ska jag antingen ringa 112 eller trycka SOS på vårt larm. Att ringa 112 blev vi rådda av polisen själv...


- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

  1. Det är riktigt obehagligt.. dåligt bemötande av kommunen :-(
    Hoppas att ni får rättsida på det och att gubben håller sig där han hör hemma.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag skulle helst se att han flyttade. Det går nog inte att lita på att han håller sig till sitt eftersom han uppenbarligen är förvirrad och psykiskt sjuk. Då klarar man inte av att ha ett eget boende. Sen vet man ju inte nu om han har klara stunder och blir arg för att vi polisanmält honom. Då kanske han blir aggressiv fast chefen sa att han inte är det... Men ändå går som sagt ryktet att han visst är aggressiv....

    SvaraRadera
  3. Det är inget vidare alls..
    Hoppas som sagt att det löser sig.
    Men polisen verkar ju ha satt lite fart nu!

    SvaraRadera