måndag 7 september 2009

26 707

Så många extraslag (VES) hade jag på 48 timmar. Min goa läkare (M) ringde idag och berättade vad EKGt hade visat. Av totalt 245 000 hjärtslag var alltså 26 707 extraslag. Det blir:
  • 13 000 VES/dygn
  • 556 VES/timme
  • 9 VES/minut

Och då har jag ju inte extraslag varje minut eller varje timme. Utan mer koncentrerat till kvällar och nätter. Jag frågade M om det var mycket, han skrattade till lite och sa att ja, det är mycket extraslag. Fattar ni hur SKÖNT det är att få det bekräftat?! Det är inte bara i mitt huvud det sitter, att jag upplever att jag har mycket extraslag, de ÄR faktiskt där. Tacka 17 att jag mått kasst i över 2 år. Kanske kan det också förklara att jag är så trött jämnt och ständigt? Roger skämtade när jag berättade om antalet extraslag att jag kanske blir som duracellkaninen Benjamin sedan så han får binda fast mig *garv*.

Extraslagen kommer dessutom från ett och samma ställe i hjärtat, bara 41 av dem diffade och kom från ett annat ställe men det sa M att det var felregistrerat. Vad innebär då det undrar ni, att de kommer från samma ställe? Jo, det visar på var i hjärtat läkaren ska gå in och bränna och visar på att det är en extraledning som stör i hjärtat.

Så, läkaren i Lund som ville ha in dessa uppgifter har fått papprena så att han har dem i dag. Plnanen står kvar att jag ska opereras i slutet av september, enligt vad M hörde sist. Men vem vet, läkaren i Lund (O) kanske prioriterar om när han ser detta?! Håll tummarna för mig i alla fall, att det faktiskt blir av nu i september, att ingen strejk eller annat kommer ivägen. Jag vill bara ha det gjort!

M ville att jag skulle ringa eller maila direkt när det är över och när jag vet om det funkat (det kommer jag veta direkt!). Och tro mig, M kommer få besked, i form av chokladask/blommor och kort. Han är den bästa läkaren som finns och jag är lite besviken och ledsen att inte han ska/kan utföra operationen för då hade jag varit helt trygg och lugn.

Nu räknar jag veckorna och dagarna!

2 kommentarer:

  1. Bra att du fått svar - och att iaf en av dina läkare är vettiga och har peoples skills! Synd att de flesta andra läkarna glömt den mänskliga biten i sin läkarkonst. Håller tummarna för att kötiden inte blir för lång nu.

    Hur är det med skuldran nu?

    SvaraRadera
  2. Vad bra att det gått så bra för dig,alltså med tid til operationenosv. Jag gjorde ultraljud igår och sitter med 24 timmars ekg nu. Min hjärtläkare ville att jag skulle göra det för att kolla.
    '
    Jag har inga extra slag igår, hjärtat slog normalt under ultra ljuudet och jag har inte några extra slag längre sen jag fick medicinen, men jag har med medicinen fått massa andra problem . Som att hjärtat känns gungande och jag klarar inte av att vara ledsen och sånt där som påverkar hjärtats rytm. Samt jag har synproblem, minnesproblem, andnöd jag man kan göra litan lång.

    Men visst nu mår jag mkt bättre än för någon månad sen. Sen har jag ett grymt tryck i huvudet.

    Därför skall jag genomföra operationen för att slippa medicinen för dne klarar jag inte av och ända sedan jag fåt medicinen har hjärtat börjat slå bättre.

    Hur är det med din medicien? har du medicin men ändå Ves?
    Vet du om man slutar med medicinen inför operationen?`

    SvaraRadera