fredag 5 december 2014

Korsett vs operation

Jag fick veta att det fanns två alternativ när man brutit ryggen, antingen operation som då innebar att de skulle operera in skruvar och stag i ryggen för att stabilisera skadan, dvs steloperation. Eller så fanns det korsettbehandling som innebar att man var tvungen att ha en korsett i tre månader. Man slapp ha korsetten när man låg helt plant men så fort man skulle röra sig det minsta var man tvungen att ha korsetten på. I TRE månader.

Den 16/10, dvs den dagen jag skadade mig, fick av veta att det skulle bli operation och jag förlikade mig med det. När ronden kom fick jag dock ett annat besked och nu var det korsettbehandling som gällde. Läkaren menade att operationen innebar många risker och att han ville prova korsettbehandling först. Korsetten skulle jag få redan samma eftermiddag och försöka att komma upp i stående ställning. Då hade jag legat i plant läge sedan strax efter kl 6 morgonen innan..... Ätit liggande, druckit liggande, tagit tabletter liggande.... Jag blev inte så glad för nyheten om korsetten eftersom jag förlikat mig med operationen.

Natten mot den 17/10 larmade jag ca varannan timme för mer smärtstillande. Nattsköterskan verkade aningen irriterad.... De hade svårt att få rätt på min smärtlindring och jag fick direkt i nålen i armen. Nackdelen var att effekten satt i ganska kort tid. Så, de satte in en långtidsverkande medicin, oxicontin med samma verksamma ämne som den jag fick i nålen. Nackdelen av dessa mediciner var att jag blev illamående till tusen. Så, i omgångar fick jag syrgas och kall trasa på pannan....




På eftermiddagen kom ortopedteknikern och provade ut korsetten och sedan skulle jag ställa mig upp. Först upp i sittande ställning - fy fan! Jag hade kunnat döda någon.....och sedan skulle jag ställa mig upp med hjälp av ett gåbord. Jag spydde där i stående ställning av smärta och paniken måste ha lyst i ögonen. Det var en smärta jag knappt kunde hantera. När jag väl fick lagt mig spydde jag igen. Var det så här jag skulle ha det i tre månader?! Döda mig någon!

Korsetten åkte av direkt när jag lagt mig och åter var det totalt plant läge som gällde. Hellre åt jag liggande än att ha den där korsetten på....

Under lördagen (18/10) insåg jag dock att jag hade ju inte mycket val och använde kanske korsetten för mycket för sedan hade jag jätteont och fick många extradoser smärtstillande (oxynorm) med resultatet att jag mådde jätteilla och spydde.




Jag minns en gång jag mådde illa och kräktes. Jag lyckades larma för det var rätt otäckt att ligga plant och kräkas. Sköterskan som kom gav mig en kräkpåse och gick....ehhhhh?!

På söndagen (19/10) kom de på att ge mig en pilla mot illamående 1 timme innan jag fick oxicontinet och det funkade lite bättre. Tack!!! Smärtorna när jag tvingades stå upp var dock fortfarande lika panikartade.

På kvällen skulle jag på kontrollröntgen av ur skadan såg ut när jag hade korsetten på mig. Väl på röntgen visste inte röntgenpersonalen hur de skulle hjälpa mig att komma ur sängen. Väl uppe fick jag en vinglig pinne att hålla i och min balans var kass redan innan.... Men jag trillade iaf inte..... När röntgen var klar fick jag ligga 1,5 timme och vänta på transport tillbaka till avdelningen. Och då var det läggdags....





- Posted using BlogPress from my iPad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar